Flytt smart

I samarbeid med flyttebyrået Flyttsmart kommer vi med mange gode råd til hvordan du kan flytte smart.

Å flytte smart kan ha flere betydninger. Det kan bety at du kan gjøre enkle tiltak for å spare tid og energi, at du unngår å gjøre åpenbare dumme valg, eller at du unngår å bli lurt. Vi tar deg gjennom våre beste råd for en smart flytteprosess.

Begynn i god tid

Det er ikke direkte smart å starte med planlegging og nedpakking dagen før du skal flytte. Det er flere avgjørelser du skal ta, og noen av dem er smart å ta tidlig. For eksempel må du bestemme deg for om du skal gjøre flyttejobben selv, eller om du skal søke hjelp fra proffesjonelle. Spesielt i høysesong for flytting er det viktig å ta kontakt med byråer i god tid, slik at de ikke blir booket på dagen du skal flytte.

Hele flytteprosessen tar gjerne lengre tid enn du tenker før du setter i gang. Du gjør derfor deg selv en stor tjeneste ved å starte tidlig, slik at du slipper noe av stresset i innspurten.

Huskeliste

Du kan spare mye tid og energi hvis du lager en huskeliste. Du trenger ikke nødvendigvis å aktivt sette deg ned og planlegge og vri hodet for hva du skal gjøre i denne prosessen. Ha en liste tilgjengelig for eksempel på mobilen, slik at du fortløpende kan skrive ned når du kommer på ting. Da bruker du ikke mye energi på å gå rundt og huske på det du trenger.

Her er en god start på listen:

  • Meld flytting til posten og skatteetaten
  • Meld fra om endret adresse til de som ikke henter adressen fra folkeregisreret
  • Må du bytte fastlege?
  • Hente tilbud hos flyttebyrå
  • Avtale med flyttehjelp
  • Leie bil/henger
  • Kjøp flyttemateriell
  • Bestill bredbånd/wifi til den nye adressen

Ikke velg det første og beste

God research er alfa omega når du skal leie bil eller bestille et flyttebyrå. Det er mange som har brent seg på å velge det første og billigste de finner, og som har sittet igjen med en veldig dårlig opplevelse av hele flyttingen. Gjør et raskt søk på byrået du velger, så kan du reddes av andres erfaringer. Det dyreste er ikke alltid det beste, og det billigste er ikke alltid det smarteste.

– Gå også inn på Brønnøysundregistrene og sjekk om byrået er lovlig registrert og har alt i orden, sier Vidar Gjøsund i Flyttsmart.

Det kan også lønne seg å ta kontakt med flere av flyttebyråene du kan tenke deg å bruke.

– Dersom du velger å engasjere et byrå til å utføre jobben, ta kontakt med flere byråer i nærområdet i god tid for å få uforpliktende tilbud, sier Vidar.

Tid er penger

Uansett om du skal gjøre flyttejobben selv eller leier inn et byrå er det smart å finne ut av hvordan adkomsten for en flyttebil, henger eller varebil er. Hvor skal den stå når du laste ut og inn, og trenger du å holde av plass til den?

– Ofte kommer vi på adresser hvor biler står parkert der vi skal laste og vi bruker da mye lengre tid på flyttingen, sier vidar.

I dette tilfellet er tid virkelig penger, og det er smart av deg å spare de pengene. Det er nok av andre utgifter i en flytteprosess, så å betale for at flyttebyrået må bruke tid på sånt er en unødvendig utgift oppå det hele.

Ha god dialog med flyttebyrå

Ikke bare ta flyttingen på sparket.  Det er viktig at du har et riktig bilde av hvor stort flyttelasset ditt faktisk er, slik at flyttebyrået kan gjøre sitt beste for å levere jobben kjapt og riktig.

– Skriv ned på forhånd hva som skal flyttes slik at byrået kommer med riktig størrelse på bilen og ikke minst nok antall flytteoperatører. Har du spørsmål til oss, så skriv alt ned på forhånd slik at du husker det, sier Vidar.

Opplys også om hvis du har store gjenstander som kan kreve spesielt utstyr for å bære, hvilken etasje du bor i og om du har heis i bygget. Alt dette er ting som kan gjøre at jobben tar kortere eller lengre tid, og du vi få et mer riktig bilde av den endelige priser dersom du informerer godt.

Ikke ta med det du ikke trenger

Hvis du allerede før du flytter vet at du ihar eiendeler du ikke vil ta med deg, bør du begynne å kaste, selge eller gi bort. Dette er ting som vil ta opp plass i flyttebilen, som må bæres, og hele prosessen vil dermed ta lengre tid enn nødvendig. Få det unna i forkant.

Pakk grundig

Når du bestiller et flyttebyrå har du ofte valget om å bestille pakkehjelp fra dem samtidig. Hvis du gjør dette skal de utføre pakkingen grundig og slik at eiendelene dine kan fraktes og eventuelt lagres trygt. Gjør du pakkejobben selv bør du tenke på det samme, og gjøre jobben grundig. Du kan lese hvordan du pakker godt her.

Bruk et minilager

Det er ikke i alle tilfeller det er nødvendig, men et minilager er veldig smart i de tilfeller du trenger et sted å oppbevare dine eiendeler over en kort eller lengre periode. Unngå å spre det utover hos flere venner fordi det ikke var plass til alt i en, eller å sette det i en fuktig kjeller med store temperatursvingninger. Det er ikke det smarteste å gjøre. Hvis du leier et minilager får du samlet alt på et sted, og kan vite at det står trygt til du kan flytte inn i ditt nye hjem. Du kan reservere et minilager her.

Dette er smart flytting

Det er mulig å trekke en konklusjon basert på rådene vi nå har kommet med. Smart flytting kan bety ulike ting, men det hele koker egentlig ned til ett viktig punkt.

-Det smarteste man bør gjøre i en flytteprosess er å bruke god tid på planlegging, avslutter Vidar.

Dersom du ikke planlegger risikerer du å havne i veldig stressende sotuasjoner, og du risikerer å sitte igjen med en dårlig opplevelse av hele prosessen. Du kan ha brukt mye mer penger enn nødvendig, og kanskje eiendeler har blitt ødelagt i prosessen. Sørg for å ta deg tid til å planlegge flyttingen, til tross for at det kanskje ikke frister. Da blir flyttingen mye smartere.

Lykke til med flyttingen!

Skriv inn søkefrasen og trykk "Enter"